Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E03

3 triki, dzięki którym Twoja opowieść nabierze rumieńców (Agnieszka Zagrobelna)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Opowiadając historie warto bawić się ich chronologią. Jak retrospekcja, tajemnica i antycypacja mogą Ci w tym pomóc?

Zapraszamy na: https://www.facebook.com/CRASHmondays

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek
Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Agnieszka Zagrobelna
Agnieszka Zagrobelna
Ekspertka ds. brandingu i (neuro)marketingu,
CRASH Mondays

Marketerka, która fascynuje się neuromarketingiem i brandingiem. Założycielka wrocławskiej edycji CRASH Mondays – eventu, na którym zderzamy marketingową teorię z doświadczeniem praktyków. Wcześniej twórczyni studiów podyplomowych Marketing Kultury na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW, gdzie prowadziła autorskie zajęcia „Zarządzanie projektami marketingowymi”. Certyfikowana project managerka: PRINCE2 Foundation, AgilePM Foundation. Lubi robić tak samo, tylko że inaczej.

Transkrypcja odcinka

Tematem odcinka jest storytelling. A konkretniej, opowiem Ci o trzech trikach, dzięki którym Twoja opowieść nabierze rumieńców. Jak to się dzieje, że niektóre historie zapamiętujemy na całe życie? A niektóre nasz umysł ignoruje już po minucie? Założę się, że jest choć jeden taki film, który widziałeś, bądź widziałaś kilka lat temu, ale do dziś pamiętasz co w nim się działo. Jakich trików możesz użyć, żeby inni pamiętali Twoje opowieści tak samo długo? Pierwszym z nich będzie retrospekcja.

Retrospekcja to zaczęcie opowieści dużo dalej niż powinieneś, bądź powinnaś. A o tym, co działo się wcześniej, opowiadaj w częściach. Czyli przenosisz akcję do wspomnień bohatera lub narratora. Innymi słowy, są to flashbacki, które pojawiają się w opowiadanej historii. Przykładem filmu, który opiera się na retrospekcji jest znany i być może nadal lubiany Titanic. Wszak jego akcja to opowieść starszej pani, która jako jedna z nielicznych przeżyła wycieczkę Titaniciem. W ciekawy sposób wykorzystano ten trik w Skazanych na Shawshank. Retrospekcja użyta jest tutaj na samym końcu. I ujawnia to, nad czym widz zastanawia się przez cały film, czyli jak on to zrobił, że uciekł?

Drugim trikiem, o którym chcę Ci opowiedzieć jest tajemnica. Ukryj niektóre fakty i ujawnij je dopiero w dalszej części swojej opowieści. Ta metoda najczęściej używana jest w thrillerach psychologicznych. No, a skoro jesteśmy przy filmach, to niekwestionowanym mistrzem tajemnicy był Alfred Hitchcock. Choć polecam Tobie również film, Tożsamość, z 2003 roku, w reżyserii Jamesa Mangolda. Tam, dzięki tajemnicy całkowicie zmienia się przebieg filmu.

Trzecim tikiem, o którym Tobie dzisiaj opowiem, jest antycypacja. Jest to chwyt, który polega na wprowadzeniu w przebieg akcji, elementu zapowiadającego wydarzenia, które dopiero wystąpią. Dopiero później, w innym świetle, ten element ujawni swoje właściwe znaczenie. Przy pomocy antycypacji możemy charakteryzować bohaterów, zamykać wątki poboczne, lub też łączyć przeskoki czasowe pomiędzy wątkami. Antycypacja jest bardzo często używana w filmach np. o Harrym Potterze.

Mam nadzieję, że te 3 triki przydadzą się Tobie w pisaniu opowieści. Baw się słowem, twórz porywające historie. A na koniec, chciałabym Cię zaprosić do śledzenia profilu Crash Mondays na Facebook’u, oraz uczestnictwa w naszych wydarzeniach. Link znajdziesz w opisie tego odcinka.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.