Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E28

Co musisz zrobić, zanim nagrasz podcast firmowy? (Michał Kasprzyk)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Chodź, wyciągamy mikrofon i nagrywamy podcast. A nie, czekaj, czasami lepiej nie rzucać się na głęboką wodę, żeby upewnić się, że wszystko zrobimy dobrze. Co zrobić przed nagraniami do podcastu?

Zapraszamy na: https://www.linkedin.com/in/michalkasprzyk/

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek

Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Michał Kasprzyk
Michał Kasprzyk
Producent Podcastów,
Cleverhearted Showrunners

Wierzy w moc storytellingu, szczególnie historii, które dają wartość odbiorcom.

Jako producent podcastów tworzył serie m.in. dla Capgemini, Empiku i Nokii. Jego agencja Cleverhearted Showrunners produkuje podcasty dla firm. Prowadzi podcast „Marketing Opowieści”, poświęcony storytellingowi w działaniach marketingowych. Jest członkiem The Podcast Academy, bierze udział w przyznawaniu nagród „Ambies”, czyli podcastowych Oscarów. Korzystał z mentoringu osób z NPR i BBC.

Swoją wiedzą dzieli się regularnie w różnych podcastach (np. Marketingowe Tipy) oraz na LinkedIn.

Przemawiał na największych polskich konferencjach: I Love Marketing, InfoShare, Internet Beta, TEDxKatowice.

Przez 5 lat organizował TEDxWroclaw, czyli lokalną wersję konferencji TED (o Pomysłach Wartych Rozpowszechniania). Ostatnia organizowana przez niego edycja miała epicką formę musicalu. Uczył się przemawiania między innymi od Chrisa Andersona (dyrektora TED) oraz Hansa Roslinga (weterana TED-owych przemówień).

Transkrypcja odcinka

Ten odcinek będzie o tym, od czego zacząć produkcję podcastu firmowego. Jeżeli myślisz, że nagrywanie podcastu zaczyna się od tego, że włączasz mikrofon, to jesteś w błędzie. Dlatego, że jest szereg czynności, które trzeba wykonać, zanim w ogóle siądziemy przed mikrofonem. Przede wszystkim trzeba się zastanowić nad kilkoma rzeczami – jaki jest cel tego podcastu, kto jest grupą docelową, kto jest publicznością tego podcastu i o czym będzie w podcaście mowa. Myślę, że ten trzeci punkt jest taki najbardziej oczywisty, najczęściej jest zaopiekowany przez aspirujących podcasterów, tudzież marketerów, którzy chcą wykorzystać podcasty w marketingu.

No i… OK, to zacznijmy od tego – temat. Często mamy pokusę, żeby nagrywać podcast, który będzie dotyczył tego, w czym się specjalizujemy. Ale nie zawsze to jest to, czego publiczność oczekuje. Czasami ludzie chcą posłuchać o czymś innym, co wciąż będzie wartościowe dla nich, niekoniecznie będzie tym, o czym chcemy najbardziej opowiadać. I tu się trzeba zastanowić, czy jesteśmy w stanie to jakoś pogodzić. No i OK. Dobra, potem. Kim jest publiczność? No jeżeli macie ogarniętą personę marketingową, no to robota z głowy oczywiście. Natomiast jeżeli nie, no to zastanówcie się, do kogo chcecie mówić, do kogo chcecie trafić, kim są ci ludzie, gdzie pracują, na jakich są stanowiskach, jaki mają proces decyzyjny? Oczywiście w zależności od tego, czy to ma być podcast B2C czy B2B, to też będzie to trochę inaczej wyglądać. Ale oczywiście musimy stworzyć pewnego rodzaju personę, tudzież zastanowić się nad ścieżką zakupową tych naszych słuchaczy i opisać to i na tej podstawie zdecydować później, jakie tematy mogą nam się przydać czy o jakich tematach chcieliby posłuchać.

No i mamy jeszcze trzeci punkt, czyli cel i tutaj chodzi o to, żeby się zastanowić nad tym, co chcecie osiągnąć, co ten słuchacz po odsłuchaniu odcinka, albo nawet jeszcze wcześniej, ma zrobić? Najczęściej, na koniec podcastów słyszymy “zasubskrybuj ten podcast, zostaw opinię w Spotify czy w Apple Podcasts” i to jest OK, tylko… Co oprócz tego? To jest taki klasyk. Dosyć oczywisty. Ale czy oni mają przejść na stronę internetową, czy może dostaną jakiś dodatkowy materiał do ściągnięcia? Co powinni zrobić? Co Wy chcecie osiągnąć tym podcastem jako działaniem marketingowym?

I teraz mamy te 3 punkty i to nie jest tak, że możemy je zrobić w jakiejś konkretnej kolejności. Nie. Możemy zacząć od któregokolwiek z punktów i później i tak trzeba wracać do tych pozostałych, żeby je pouzupełniać. Jeżeli macie te 3 rzeczy opracowane, to już jest naprawdę super krok do przodu i potem przemyślcie albo nawet równolegle przemyślcie, jak ten podcast w ogóle wpisze się w Wasz marketing. Zanim będziecie produkować, zanim będziecie nagrywać cokolwiek. Co on ma marketingowo zrobić, jak on się wpisze w Waszą strategię, jak się uzupełni z innymi kanałami, które wykorzystujecie w marketingu? Jeżeli on będzie totalnie oderwany od czegokolwiek, to nie przyniesie Wam takich efektów, więc to też trzeba przemyśleć. Więc, cel temat, publiczność, ale też powiązanie z resztą działań marketingowych. To są takie bardzo, bardzo ważne rzeczy.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu podcastu w marketingu, to zapraszam na mojego LinkedIn’a. Piszę tam regularnie właśnie o podcastach, o storytellingu i ogólnie o marketingu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.