Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E05

Czy algorytmy social mediów spędzają Ci sen z powiek? Nie powinny. (Anna Ledwoń-Blacha)

(włącz odtwarzanie odcinka, a u dołu strony pojawi się player, dzięki któremu odcinek będzie leciał nawet, kiedy przejdziesz na inną stronę)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Algorytmy nie takie straszne jak je malują, czyli co musisz wiedzieć o algorytmach mediów społecznościowych, żeby się z nimi polubić?

Zapraszamy na: https://ledwoledwo.pl/#newsletter

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek
Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Anna Ledwoń-Blacha
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director,
More Bananas

Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Product marketing manager w startupie alloweat. Opiekunka kierunku Brand Manager na IMOK. 

Ewangelizatorka strategii marketingowych i komunikacyjnych. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami oraz psychologicznym podejściem do marketingu. 

Trenerka  – głównie w zakresie mediów społecznościowych, digital marketingu, strategii i customer experience. Z marketingiem związana od 11 lat, od 6 lat szkoli i prowadzi warsztaty. Na sali szkoleniowej – fizycznej jak i wirtualnej spędziła już ponad 2000 godzin. Była trenerka w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych, obecnie trenerka w IAB Polska. Współautorka kilku kursów e-learningowych. 

Posiada międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu. Zwyciężczyni jednej z edycji sprawny.marketing oraz ambasadorka Małopolskiego Festiwalu Innowacji.  Wykładowca studiów podyplomowych na Akademii Górniczo – Hutniczej, WSB w Gdańsku  czy Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu. 

Pracowała z takimi klientami, jak: Pandora, Akamai, Venezia, Capgemini, PKL, DKMS, InPost, Pracuj.pl, eurobank, Zooksy, Hines, Nordea, mBank czy Lufthansa Global Services. Współtworzyła kampanie dla Akcja Menstruacja czy Polskie Stowarzyszenie Zero Waste. 

Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu na Wyższa Szkoła Europejska oraz studia magisterskie z zakresu zarządzania i marketingu na Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami. Zgłębia temat customer experience oraz nowych mediów. 

Prywatnie: 

Prywatnie grywa w gry planszowe, tworzy playlisty na Spotify i przynajmniej raz w miesiącu odwiedza jakiś festiwal lub koncert (a przynajmniej odwiedzała przed pandemią). Uwielbia książki, szczególnie fantasy oraz o uprawie roślin doniczkowych. Ma ich w domu około 50. Ma bzika na punkcie ziół i kwiatów ciętych. Kocha pleść wianki i układać bukiety. A od jakiegoś czasu dodatkowo zgłębia olejki eteryczne, Palo Santo i okadzanie.  Kocha odkrywać nowe rzeczy. Najlepiej codziennie. A największą pasją są: ludzie.

Transkrypcja odcinka

Algorytmy mediów społecznościowych spędzają Ci sen z powiek? Nie powinny. Na dobrą sprawę algorytmy powstały, nie jako spiskowa teoria dziejów i nie sposób, tak do końca, na zarabianie przez platformy. Gdyby w mediach społecznościowych nie istniały algorytmy, prawdopodobnie w ogóle byśmy z mediów społecznościowych nie korzystali, widząc po prostu treści-śmieci. Zresztą, możesz zrobić taki prosty test i na Facebooku przełączyć się na wyświetlanie treści w sposób chronologiczny. Gwarantuję, po 30 sekundach, będziesz miał dość tej platformy. I oczywiście, algorytmy każdego medium społecznościowego rządzą się swoimi prawami. Ale pewne czynniki, na szczęście, są niezmienne. Na dobrą sprawę algorytm dostosowuje się do tego, w jaki sposób zachowujemy się w platformie. Im więcej treści z danego tematu lubimy, w im więcej treści z danego się angażujemy i spędzamy nad nimi więcej czasu, tym więcej tych treści będziemy widzieć.

Proste? Ale nie do końca w praktyce. Jako marketerzy oczywiście możemy to wykorzystać. W związku z tym, że algorytm dostosowuje się do naszych zainteresowań i zachowań, im lepiej, im bardziej, poznamy naszego odbiorcę, tym lepiej będziemy mogli ten algorytm, w cudzysłowie, „hakować”. I oczywiście, w zależności od tego, czy rozmawiamy o Tik Toku, czy rozmawiamy o Facebooku, czy o Instagramie, każde z tych mediów społecznościowych będzie miało swoje poszczególne, małe zmienne. Na przykład, na Facebooku, niezwykle ważnym czynnikiem jest czas spędzany nad kontentem. Facebook korzysta również z czegoś takiego jak sygnały rankingowe, które związane są z komentarzami, stopniem ukończenia profilu, czyli strony facebookowej, czy nawet tym, z jakiego Internetu korzystamy. Na Instagramie algorytm bierze pod uwagę to chociażby kwestie związane z tym jak dawno mieliśmy okazję zaangażować się w kontent z danej strony? Czy wchodzimy często w interakcje, czy wysyłamy wiadomości prywatne, czy komentujemy, czy bierzemy udział w elementach interaktywnych? Dodatkowo, chociażby w sekcji, eksploruj, czy w [niezrozumiałe 00:02:15] ważne jest to, czy obserwujemy, czy też nie dany profil instagramowy. Na Tik Toku oczywiście niezwykle ważne będą trendy, muzyka, którą wykorzystujemy, czy hasztagi, które dodajemy w treściach.

No i oczywiście, media społecznościowe bardzo mocno powiązane są z SEO. Oddawanie tekstów alternatywnych nie tylko sprawia, że nasze treści są bardziej inkluzywne, ale sprawia, że media społecznościowe są w stanie lepiej zrozumieć nasze treści. Natomiast dla mnie, ponownie, przede wszystkim „hakowanie” algorytmu jest po prostu idealnym poznaniem zachowań odbiorcy w mediach społecznościowych.
A jeżeli chcesz wiedzieć więcej, to gorąco zapraszam Cię na swój newsletter, wejdź na stronę www.ledwoledwo.pl, znajdziesz tam przejście do mojego newslettera.

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.