Tematem tego odcinka będzie user story. User story to po prostu historia użytkownika na temat tego, co powinien robić Twój produkt, w jaki sposób ułatwiać życie Twoim klientom. Taki opis powinien być krótki. To zaledwie kilka zdań. Dobrze jest zaopatrzyć user story zwięzłym nagłówkiem, żeby łatwiej się do niego odnosić i wiedzieć, czego ta historia dotyczy, bez czytania zawartości. W jaki sposób napisać taką historię? Jednym z popularniejszych szablonów jest ten, którego użył Mike Cohn w swojej książce “User Story Applied”. On jej tam użył i ją spopularyzował, ale nie on wymyślił ten szablon. Nazywa się on “As I, I want, so that”, czyli “jako ktoś, chciałbym coś, po to by”. Podam teraz przykład. Przypuśćmy, że prowadzisz sklep internetowy. Część Twoich klientów to osoby pracujące na etacie, których często nie ma w domu. Awizo w skrzynce tylko ich rozgniewa, co też wiesz z komentarzy i opinii na temat Twojego sklepu. Zatem… Jak możesz ułatwić życie Twoim klientom? Przykład user story do tego problemu mógłby wyglądać następująco: “Jako Agnieszka chcę móc odbierać przesyłki o każdej porze, z konkretnego miejsca, ponieważ często wracam późno do domu”. Zastosowanie tego szablonu pozwala na jednoczesne uchwycenie aż 3 aspektów, czyli dla kogo coś robimy, i tu najczęściej podstawiamy konkretną personę naszej marki, co robimy i dlaczego, po co coś robimy. Prawdziwy powód, który stoi za potrzebą posiadania danej funkcjonalności, pomaga zrozumieć intencję użytkownika. Kiedy zrozumiesz intencję, możesz zaproponować inny, często lepszy sposób zaspokojenia potrzeby bądź rozwiązania problemu. Ale skąd wziąć informację o oczekiwaniach, jakie mają Twoi klienci? Już spieszę z odpowiedzią! Tak jak już wspomniałam, mogą one pojawić się w komentarzach, w opiniach do Twojego produktu lub Twojej marki. Twoi odbiorcy mogą dawać Ci sygnały także innymi kanałami jak na przykład e-mail. W wyłapywaniu takich dziur pomoże Tobie również customer journey map, czyli mapa podróży klienta. User story ma jeszcze jedną bardzo istotną funkcję, pozwala ustalić ostateczne priorytety Twoich działań. Dzięki temu będziesz wiedział lub wiedziała, jakie problemy są najbardziej palące i czym powinnaś lub powinieneś się zająć już teraz, a co jeszcze może poczekać. Na dziś to tyle. Mam nadzieję, że temat był dla Ciebie interesujący. Na koniec chciałabym Cię zaprosić do śledzenia profilu CRASH Mondays na Facebooku oraz do uczestnictwa w naszych wydarzeniach, na których takie tematy jak user story również poruszamy. Link znajdziesz w opisie odcinka.
0 komentarzy