Monika Rosłoniec – General Manager Agencji Unmute. Hej, w tym odcinku odpowiem na pytanie: „Dlaczego warto włączać osoby z niepełnosprawnością w działania marketingowe?”.
Dużo mówi się teraz o różnorodności i jej pozytywnym wpływie na biznes, a osoby z niepełnosprawnością cały czas zderzają się z dyskryminacją. Mają ograniczony dostęp do dóbr, usług, komunikacji i reprezentacji. W Europie osoby z niepełnosprawnością stanowią zazwyczaj około kilkunastu procent społeczeństwa, w Stanach to nawet 26%, a ich reprezentacja w mediach wynosi 1-2%. Marketing ciągle więc w bardzo małym stopniu bierze pod uwagę potrzeby i możliwości tej grupy społecznej. Dlaczego więc warto to zmienić?
Po pierwsze, wasza firma może być teraz pionierem zmiany postaw społecznych. W Polsce żyje około 5,5 miliona osób z niepełnosprawnością. To ogromny, w dużej mierze niewykorzystany zasób talentów i klientów. Jako twórcy trendów marketingowych macie ogromny wpływ na to, jak kształtuje się różnorodność rynku. W tej chwili znaczenie ma każda reklama z talentem z niepełnosprawnością, każde wideo z napisami, audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy. Po drugie, inkluzywne projekty naprawdę działają lepiej. Badania Accenture pokazują, że firmy, które angażują w działania osoby z niepełnosprawnością mogą odnotować nawet 28% większe przychody i 30% większe marże. Otwarcie się na różnorodność wiąże się z nowymi perspektywami, większą kreatywnością i otwartością zespołu, wybija z utartych ścieżek. Możecie sprawdzić to, angażując do projektu kreatywnego, scenarzystkę, reżyserkę czy influencera z niepełnosprawnością. Po trzecie, inkluzywność ma korzyści wizerunkowe. Konsumenci coraz bardziej doceniają włączanie osób z niepełnosprawnością w działania marketingowe. Amerykańskie badania pokazują, że ma to wpływ na zwiększenie intencji zakupowych dla 80% konsumentów i prowadzi do wzrostu zaufania do marki dla 75%. Po czwarte, świat się zmienia, a wraz z nim prawodawstwo. Już w 2025 roku w życie wchodzi Europejski Akt o Dostępności, który nakłada nowe obowiązki prawne na firmy w zakresie zapewnienia dostępności dóbr i usług. Warto już teraz dostosowywać się do tych zmian i wyprzedzać konkurencję. Jak zacząć przygodę z inkluzywnością?
Na początek można zrobić dwa proste kroki. Pierwszy – zaangażować do kampanii reklamowej aktorkę czy modela z niepełnosprawnością. Drugi – przygotować kampanię w wersji dostępnej z napisami, z audiodeskrypcją, z tłumaczeniem na polski język migowy. Idealnym punktem wyjścia są szkolenia. Dzięki nim Wasi pracownicy zrozumieją, jak krok po kroku włączyć osoby z niepełnosprawnościami do Waszych działań marketingowych.
Jako Unmute wesprzamy Was w każdym inkluzywnym działaniu. Udało nam się już zrealizować kilka dostępnych kampanii dla Blika, a nasze talenty występują m.in. w reklamach banku Millennium. Chociaż jesteśmy działalnością komercyjną, realizujemy też działania społeczne. Obecnie razem z agencją badawczą Kantar, PZG i PZN prowadzimy badania konsumenckie wśród osób z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu. W najbliższym czasie wydajemy również słowniki języka inkluzywnego.
Dziękuję za wysłuchanie dzisiejszego odcinka. Mam nadzieję, że udało mi się przekonać Was do włączenia osób z niepełnosprawnością w Wasze działania marketingowe. Razem możemy być częścią naprawdę ważnej zmiany społecznej. Żeby dowiedzieć się więcej, odwiedźcie stronę unmute.pl.
0 komentarzy