Ten odcinek tyczy się promowania podcastów, konkretnie w social mediach. I nie mogę nie zacząć tego odcinka od informacji, że wyprodukowanie świetnego podcastu to nie wszystko, bo niestety trzeba jeszcze go wypromować. Bez promocji po prostu nikt go nie posłucha. I teraz, jakie są najlepsze sposoby? Badanie przeprowadzone przez Westwood One pokazuje, że social media są jednym z najlepszych sposobów dla słuchaczy, żeby odkrywać nowe podcasty, no a co za tym idzie, warto skorzystać z tego kanału do promocji. Tylko które medium społecznościowe będzie najlepsze? To oczywiście zależy, gdzie najwięcej czasu spędzają Twoi słuchacze. To samo badanie sugeruje, że słuchacze najczęściej obserwują osoby prowadzące, więc trzeba podkreślić, że nie podcasty, osoby prowadzące na Instagramie. Ale po pierwsze, badanie jest z 2019 roku, a od tego czasu na znaczeniu zyskał na przykład TikTok. A po drugie, to nie znaczy, że właśnie tam siedzą Twoi odbiorcy. Więc jeśli chodzi o platformę, no tutaj musisz to po prostu przemyśleć, gdzie najczęściej są Twoi słuchacze? I być może słuchasz marketingowych tipów, bo właśnie zobaczyłeś/zobaczyłaś posta któregoś z ekspertów, którzy podzielili się swoją wiedzą właśnie w naszym podcaście? No i większość informacji, które oni zapostowali, była z użyciem materiałów, które specjalnie dla nich przygotowaliśmy. I tu właśnie pierwsza wskazówka. Jeżeli masz gości w swoim podcaście, ułatw im promocję. Przygotuj dla nich, na przykład grafikę, na której jest informacja “jestem gościem w podcaście marketingowy tip” na przykład. Przygotuj grafikę z cytatem, z jakąś ciekawą myślą, którą ten gość wypowiedział w trakcie nagrania. Możesz też zrobić audiogram, czyli takie wideo, na którym jest najczęściej okładka odcinka albo zdjęcie gościa, sala dźwiękowa i koniecznie napisy, bo wiadomo, video w social mediach bez napisów nie ma racji bytu.
Dobrze jest czasami zrobić te wszystkie materiały w różnych formatach ze względu na to, że mogą iść na różne social media i ważne, żeby te materiały były dopasowane do danego gościa. No bo jeżeli masz w jednym odcinku dwoje gości, to małe szanse, żeby obojgu pasował ten sam audiogram, no a o cytacie to już nie wspominając. I to się wydaje bardzo dużo pracy, i rzeczywiście jest. Natomiast zawsze jest też opcja, żeby zapytać gości, z czego chcieliby skorzystać? No bo wtedy część roboty nie idzie na marne. Robisz tylko materiały, które faktycznie zostaną wykorzystane i my będziemy coś takiego uskuteczniać w drugim sezonie marketingowych tipów.
No i teraz, tego typu materiały przygotuj też dla siebie, do promocji własnej. Oprócz tego do social mediów twórz posty informacyjne, na przykład o czym są odcinki podcastu? Albo jak w ogóle posłuchać podcastu? To dla osób, które nie są jeszcze zaznajomione z tym medium, a jest ich wciąż sporo. Wchodź też w interakcje ze swoimi słuchaczami, zadawaj im pytania, wzbudzaj dyskusje, no i przede wszystkim pamiętaj, że produkcja podcastu to dopiero początek drogi, a sama promocja wymaga sporo czasu i wysiłku i jest niezbędna.
Zapraszam Cię do obejrzenia naszych webinarów o tworzeniu podcastów firmowych. Jeden z nich tyczy się właśnie promocji. Link znajdziesz na naszej stronie cleverhearted.com albo w opisie odcinka. Dzięki i do usłyszenia!
0 komentarzy