Alina Lysychkina – Head of Growth w adcookie. Dzisiaj porozmawiamy z Wami o tym, jak skutecznie i mądrze przeprowadzić akcję wietrzenia magazynów, zwłaszcza na przełomie sezonu czy nawet roku.
To jest ważne zagadnienie dla wszystkich, którzy chcą zacząć nowy okres zorganizowani i gotowi na nowe wezwania bez produktów, których po prostu chcielibyśmy się z magazynu już pozbyć. Jedziemy!
Prawda jest taka, że po okresie świątecznym czy sezonie wyprzedaży magazyny bardzo często stają się miejscem, gdzie gromadzi się wiele różnych przedmiotów, koszt magazynowania których staje się już nieopłacalny, dlatego że to są resztki kategorii produktów, których już nie będzie na sklepie albo takich, które po prostu nam zalegają. Więc dzisiaj rozwiniemy temat, jak efektywnie wietrzyć magazyny, aby uniknąć zamieszania i zabezpieczyć się przed potencjalnymi problemami.
Pierwszy krok to zawsze planowanie. Oczywiście przed przystąpieniem do wietrzenia należy przeprowadzić inwentaryzację. Brzmi to czasami strasznie, natomiast to jest niezbędny element każdego e-commerce, z którymi miałam okazję współpracować. Sprawdzić zgodność stanu magazynu z danymi systemowymi. Tylko i wyłącznie w ten sposób możemy uniknąć wszystkich nieprzyjemnych niespodzianek na koniec dnia i zminimalizować ryzyko utraty towarów albo ryzyko za dużych kosztów marketingowych, żebyśmy nie sprzedali czegoś, czego już po prostu nie ma, albo stan tych produktów jest niezadowalający. Po inwentaryzacji należy przejść do sporządzenia listy produktów, które wymagają uwagi i ocenić stan zapasów, czyli duże stoki, krótkie daty ważności, produkty sezonowe, towary ze zwrotów, no i koszty magazynowania każdej jednostki wymienionej wcześniej. Produkty, które zbliżają się do daty ważności powinny być umieszczone na szczycie tej listy, aby były używane do każdej promocji jako pierwszej, do każdej sprzedaży jako pierwsze. Później należy spojrzeć na sezonowe artykuły spożywcze takie jak świąteczne przekąski na przykład, produkty z długą datą ważności, których ilość przekracza popyt, ponieważ to też będzie potencjalny problem na naszej liście do sprzedaży. Z kolei produkty sezonowe, których koszt magazynowania wysoki nie jest, mogą zostać wyprzedane za rok. Jednak narty, deski snowboardowe czy nawet meble ogrodowe mogą być produktem, którego sprzedaż priorytetową już warto rozważyć. Produkty, które wolno się sprzedają albo wychodzą już z mody i my o tym wiemy, mogą być kolejnymi kandydatami do wietrzenia. Dalej na liście mieliśmy towary ze zwrotów albo zareklamowane produkty. Wszystko co jest uszkodzone, przeterminowane albo oznaczone jako wadliwe w zwykłym wietrzeniu magazynów znaleźć się nie powinno, żeby dana marka nie była kojarzona z gorszą jakością produktów. Natomiast są na to też sposoby i mogą te produkty pojawić się w kampaniach typu outlet, ponieważ np. były wykorzystywane w ramach prezentacji produktu czy mają drobne uszkodzenia, które nie wpływają na użytkowanie produktu. Natomiast jeżeli takie wady są już widoczne i wpływające znacząco na jakość korzystania z danego produktu, no to mogą one znaleźć się po prostu już na liście do utylizacji. Wspomniałam również o rotacji zapasów. Produkty, które długo pozostają na magazynie, mogą generować znaczące koszty przechowywania. I nieraz zdarzało mi się robić wykres przedsiębiorcom, żeby pokazać, w którym momencie to, co mamy na magazynie, przestanie być opłacalne ze względu na koszt magazynowania produktu. Jeżeli jeszcze tej metryki nie macie, to polecam dodać ją do swojego systemu. Natomiast polecam wszystkie zapasy nadmiarowe każdego produktu spróbować przekształcić w korzystne oferty dla klientów, jak i wszystkie zapasy produktów, które są związane np. z modelami starszych produktów, które zostały już zastąpione albo zaraz zostaną zastąpione nowszymi wersjami. Ponieważ w tej sytuacji nawet jeżeli popyt wcześniej był zadowalający to zaraz zacznie nam spadać. Nie można zapomnieć też o produktach z niższą marżą, najniższą marżą, które na co dzień bez wietrzenia magazynów generują niższe zyski, że rentowność sprzedaży tych produktów w promocji ze zniżką spadnie. Więc warto też uważać na koszty pozyskania sprzedaży takiego produktu i zastanowić się czy opłaca się go wyprzedawać pojedynczo i utrzymywać w kampaniach sprzedażowych w różnych kanałach, czy jednak nie dodać go do zestawów w celu zwiększenia koszyka i minimalizacji kosztów pozyskania pojedynczej sprzedaży. Kiedy te kroki zostaną wykonane mam gorące polecenie, żeby regularnie aktualizować listy i monitorować zmiany, które będą kluczowe do efektywnego zarządzania zapasami. Można planować również działania posprzedażowe i zastanowić się co zrobimy z produktami, które nie zostaną sprzedane w ramach danego wietrzenia albo w ramach regularnej sprzedaży istniejących już zapasów, nowych kolekcji czy obecnych bestsellerów, które mogą nimi nie być w kolejnym sezonie.
0 komentarzy