Marketingowe Tipy

Serial audio

S02E82

Jak skutecznie wdrożyć strategię ESG w małych i średnich przedsiębiorstwach (Sylwia Jedyńska)

(włącz odtwarzanie odcinka, a u dołu strony pojawi się player, dzięki któremu odcinek będzie leciał nawet, kiedy przejdziesz na inną stronę)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Myślisz, że zrównoważony rozwój dotyczy tylko środowiska? Pomyśl jeszcze raz. Przyjęcie strategii ESG może poprawić Twoje warunki finansowe i przyciągnąć świadomych inwestorów, a przede wszystkim sprawi, że nie wypadniesz z biznesowej gry.

Zapraszamy na: https://www.linkedin.com/in/sylwia-jedynska-she-her-05a9a04/

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://www.cleverhearted.com/ i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka podcastu: Zuza Binkiewicz
Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Sylwia Jedyńska
Sylwia Jedyńska
Sustainability Managerka,
Group One

Sustainability Managerka w Group One, Arbitrzyni w Komisji Etyki Reklamy. W Group One połączyła wieloletnie doświadczenie w komunikacji marketingowej z pasją do ochrony klimatu i środowiska, które realizowała w ramach projektów w Fundacji Sendzimira i Polskim Alarmie Smogowym, współzałożycielka inicjatywy Strefa Mieszkańców i Zieleń zamiast betonu.

Transkrypcja odcinka

Sylwia Jedyńska – Sustainability Managerka w Group One. Cześć, w tym odcinku odpowiem na pytanie: „Jak skutecznie wdrożyć strategię ESG w małych i średnich przedsiębiorstwach?”.

Na początku rozszyfrujmy skrót ESG. E jak environment, czyli kwestie środowiskowe, S jak social, czyli kwestie społeczne, pracownicy, współpracownicy, społeczności, konsumenci i G jak governance, czyli ład korporacyjny. Innymi słowy ESG to podejście do zarządzania firmą, które oparte jest na zasadach zrównoważonego rozwoju. Oprócz wymiaru finansowego firmy, przyglądamy się jaki firma ma wpływ na otoczenie środowiskowe i społeczne.

Ale czym jest zrównoważony rozwój i co z czym równoważymy? Zrównoważony rozwój polega na takim rozwoju gospodarczo-społecznym, który zaspokaja nasze potrzeby, bez ograniczenia przyszłym pokoleniom możliwości zaspokajania ich potrzeb. Innymi słowy, powinniśmy tak gospodarować zasobami, energią, wodą, atmosferą czy biosferą, żeby przyszłe pokolenia mogły funkcjonować w nie gorszych warunkach od obecnych. Dlaczego takie podejście do zarządzania jest ważne w małych i średnich przedsiębiorstwach? Z kilku powodów. Po pierwsze wchodzą nowe regulacje, które nakładają obowiązek raportowania kwestii ESG na duże firmy oraz giełdowe, małe i średnie przedsiębiorstwa. Pozostałe MŚP będące dostawcą dużych firm zostaną z pewnością zapytane o podejście do zrównoważonego rozwoju i poproszone o podanie wskaźników np. śladu węglowego, luki płacowej. Duże firmy będą musiały raportować nie tylko swoje działania, ale także działania swojego łańcucha dostaw. Po drugie, warto budować swoją przewagę konkurencyjną nie tylko w wymiarze ekonomicznym, ale także w wymiarach środowiskowym i społecznym, żeby utrzymać się w łańcuchu dostaw. Po trzecie, finansowanie i ubezpieczenie swojej działalności mogą stać się droższe, jeśli nie wprowadzi się strategii ESG. Już dziś banki oferują lepsze warunki kredytowania w przypadku firm wdrażających strategię ESG. Ma to związek z większą odpornością takich firm na ryzyka klimatyczne, środowiskowe i społeczne. Po czwarte, wreszcie presja pracowników i konsumentów wymusza podejmowanie działań w celu minimalizowania negatywnych skutków działania firm na środowisko, kwestie społeczne np. pracownicze czy polityki zarządzania firmą.

Od czego powinny zacząć MŚP? Przede wszystkim od edukacji i podnoszenia swoich kompetencji w temacie zrównoważonego rozwoju. Warto śledzić wiarygodne wartościowe źródła informacji, często ogólnodostępne i darmowe, jak Forum Odpowiedzialnego Biznesu, United Nations Global Compact, strona Komisji Europejskiej, gdzie zamieszczone są standardy raportowania zrównoważonego rozwoju dla MŚP, tzw. ESRS-y, od European Sustainability Reporting Standards, ONZ-owską stronę poświęconą kampanii 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. W kwestiach stricte klimatycznych warto wejść na stronę globalną WWF Beyond Net 0, Science Based Targets Initiative, GHG Protocol czyli globalnie znany i najpopularniejszy standard liczenia emisji gazów cieplarnianych w firmach, Chapter 0 Poland czy program Climate Leadership United Nations Environment Program Grid Warszawa. Warto zapisać się także na webinaria i newslettery firm doradczych, które oferują usługi wsparcia dla firm w obszarze zrównoważonego rozwoju, na przykład Big 4, CSR Info czy Materiality.

A tak praktycznie od czego zacząć zmianę? Najważniejsze to policzyć swój ślad węglowy. To największe wyzwanie, przed którym stoimy. Dla MŚP wydaje się, że to wyzwanie nie lada. Jak to ugryźć? Tu z pomocą przychodzi Fundacja Climate Strategies Poland, która udostępnia darmowe narzędzie do liczenia śladu węglowego w zakresie pierwszym i drugim dla właśnie MŚP wraz z materiałami szkoleniowymi, webinariami jak zbierać dane, jak je uzupełniać, jak je interpretować. Dają także wskazówki w jaki sposób obniżyć swój ślad węglowy. Wiem, że Climate Strategies Poland pracuje nad narzędziem do liczenia emisji w zakresie trzecim, czyli najbardziej wymagającym, bo dotyczącym łańcucha dostaw. Śledźcie ich stronę. Kolejnym krokiem jest stworzenie strategii zrównoważonego rozwoju. Można wykorzystać do tego matrycę  17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ i zidentyfikować obszary, na które firma ma wpływ, takie jak środowisko, pracownicy, kwestie równościowe i różnorodnościowe. Poza tym warto wyznaczyć cel obniżenia emisji CO2. Najlepiej zgodnie z naukowym podejściem Science Based Targets Initiative jest dostępna wersja dla MŚP i stworzyć plan obniżenia emisji, plan przejścia na gospodarkę obiegu zamkniętego, przyjąć polityki wspierania równości i różnorodności w firmie, polityki antykorupcyjne, antymobbingowe i szanujące prawa człowieka. Najważniejsze to zacząć zmianę, do czego bardzo zachęcam. Dzięki.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.