Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E16

Jak stworzyć podcast, który będzie się wyróżniał? (Michał Kasprzyk)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Jeśli tworzysz podcast, to warto włożyć trochę wysiłku w to, żeby odróżniał się od pozostałych — nagrodą będą wierniejsi słuchacze.

Zapraszamy na: https://www.cleverhearted.com/jak-stworzyc-podcast-firmowy-czesc-1-od-czego-zaczac-proces-tworzenia-podcastu/

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek

Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Michał Kasprzyk
Michał Kasprzyk
Producent Podcastów,
Cleverhearted Showrunners

Wierzy w moc storytellingu, szczególnie historii, które dają wartość odbiorcom.

Jako producent podcastów tworzył serie m.in. dla Capgemini, Empiku i Nokii. Jego agencja Cleverhearted Showrunners produkuje podcasty dla firm. Prowadzi podcast „Marketing Opowieści”, poświęcony storytellingowi w działaniach marketingowych. Jest członkiem The Podcast Academy, bierze udział w przyznawaniu nagród „Ambies”, czyli podcastowych Oscarów. Korzystał z mentoringu osób z NPR i BBC.

Swoją wiedzą dzieli się regularnie w różnych podcastach (np. Marketingowe Tipy) oraz na LinkedIn.

Przemawiał na największych polskich konferencjach: I Love Marketing, InfoShare, Internet Beta, TEDxKatowice.

Przez 5 lat organizował TEDxWroclaw, czyli lokalną wersję konferencji TED (o Pomysłach Wartych Rozpowszechniania). Ostatnia organizowana przez niego edycja miała epicką formę musicalu. Uczył się przemawiania między innymi od Chrisa Andersona (dyrektora TED) oraz Hansa Roslinga (weterana TED-owych przemówień).

Transkrypcja odcinka

Tematem dzisiejszego odcinka będą podcasty, a konkretnie, jak stworzyć podcast, który będzie się wyróżniał? Większość podcastów, które powstają, to tak zwane gadające głowy. Mamy tam ludzi, którzy po prostu ze sobą rozmawiają. I nie ma w tym nic złego, gdyby nie to, że ciężko się na tym polu wyróżnić. No bo, co można nowego zrobić w formie wywiadu? Są oczywiście na to sposoby, ale są one dosyć trudne.

Zastanówmy się natomiast, co zrobić, żeby podcast mógł się wyróżnić?

Przede wszystkim trzeba zadbać o podstawy. To jest coś, co niestety rzadko się dzieje, bo bardzo często ludzie tworząc podcasty po prostu zaczynają nagrywać i to nie jest dobra ścieżka. Trzeba na początek zastanowić się, kto jest publicznością, jaki chcemy osiągnąć cel i jaki temat powinniśmy rozwijać w ramach naszego podcastu. Tutaj w szczegóły nie będę wchodził, polecam artykuł na stronie Cleverhearted. Będzie podlinkowany w opisie. Na temat tworzenia podcastów.

Ale wejdę trochę głębiej w kwestię tematu, dlatego, że bardzo dużo podcasterów i bardzo dużo firm, które tworzą podcasty w ramach swojego marketingu wybiera tematy bardzo ogólne. No ale takich jest więcej. I oczywiście publiczność jest potencjalnie większa, ale to tematy niszowe dają szansę na to, żeby zyskać wierniejszych słuchaczy. Dlatego, że tych podcastów jest mniej, dlatego, że ciężej znaleźć informacje o jakichś bardziej niszowych tematach, a jeżeli już ktoś naprawdę głęboko w to wchodzi, to znaczy, że jest ekspertem, więc dodatkowo zyskuje. Więc polecam wchodzić w niszę. My zrobiliśmy podcast Marketing Opowieści, który jest o storytellingu w marketingu. Nie jest o całym marketingu. Jest tylko o pewnym wycinku. Do tematu można w ogóle podejść też odrobinę inaczej niż w standardowy sposób, no bo pomyślmy, nawet, jeżeli mamy wywiad, to najczęściej jest tam jakaś historia gościa, czy jest gość, który opowiada o swojej specjalizacji. A może lepiej zrobić coś innego? Może na przykład lepiej z gościem zrobić coś kreatywnego? My w ramach marketingu opowieści dawaliśmy na koniec każdemu gościowi bardzo krótkie zadania, ale można to oczywiście rozciągnąć na więcej niż tylko taki malutki segmencik. I w ramach tego zadania gość musiał wymyślić kreatywną kampanię marketingową dla jakiejś marki. Taki ogólny pomysł. Tam nie wchodziliśmy za bardzo w szczegóły. Ale przecież można. Można z gościem przerobić całą kampanię marketingową. Jak ją przygotować, od zera. I oczywiście to wymaga trochę więcej przygotowania i po jednej i po drugiej stronie, jest to trudniejsze do nagrania, ale ma też swoje benefity. Albo można z gościem omówić jakieś branżowe newsy czy nowe technologie. Ale nie rozmawiać tylko o ekspertyzie, o historii, dlaczego ten ekspert zaczął swoją przygodę w ogóle z danym tematem. Lepiej pójść w inne rejony, które nie są tak bardzo zagospodarowane.

Można też, żeby wyróżnić się wśród innych podcastów wybrać ciekawszy format. Wywiady są łatwe w realizacji, ale to inne formy są dużo ciekawsze. Na przykład audio serial dokumentalny. Tudzież, jak ja to lubię mówić, formuła narracyjna podcastu, czyli taka, w której możemy posklejać dużo różnych głosów, więcej osób w jednym odcinku i powycinać najlepsze ich wypowiedzi, które połączymy pewną narracją. Albo można zrobić audio serial fabularny. I takich z pewnością można posłuchać dużo, na przykład w serwisach typu Empik Go, ale czemu marka miałaby nie stworzyć audioserialu fabularnego i udostępnić go powszechnie, za darmo? Za granicą takie rzeczy się dzieją. BWM, GE, to niektóre z marek, które rzeczywiście to zrobiły. Można też zrobić teleturniej albo cokolwiek innego. Naprawdę. Wystarczy popuścić wodze fantazji. W audio dużo rzeczy można ograć. Jest niesamowite jak ciekawe rzeczy można stworzyć biorąc pod uwagę, że nie trzeba dbać o warstwę wizualną.

Jeżeli szukacie podcastów, które się wyróżniają, które robią coś innego niż tylko standardowe rozmowy, to posłuchajcie na przykład Hackable od Marka Fee. To jest podcast o cyberbezpieczeństwie, gdzie w każdym odcinku prowadzący daje się shakować i to na różne sposoby, przez różne smart urządzenia. Na przykład w jednym odcinku nawet jego ekspres do kawy jest hakowany. Bardzo, bardzo ciekawy podcast. Możecie też posłuchać na przykład Let’s Make a Sci-Fi, albo Let’s Make a Rom-Com. To jest obecny sezon, który trwa, w którym grupa komików podejmuje się napisania scenariusza serialu, no właśnie, science fiction albo komedii romantycznej. My też stworzyliśmy pewną formułę, która jest niestandardowa, bo w ramach tego podcastu marketing opowieści mieliśmy taki segment odcinków, który nazwaliśmy laboratorium narracji. To były niezależne odcinki, ale w ramach tego podcastu. I tam bawiliśmy się trochę formą. Ja na przykład zrobiłem podcast Herkulesa. Gdyby Herkules nagrywał podcast, to jak ten podcast by brzmiał? Nawet pobawiłem się trochę i udaję Herkulesa w tym odcinku.

Posłuchajcie, zainspirujecie się i twórzcie podcasty, które się wyróżniają, dlatego, że to jest jeden ze sposobów na to, żeby się wybić i żeby wasze podcasty zyskiwały wierniejsze, nawet nie większe, ale wierniejsze grono słuchaczy. A to jest, moim zdaniem, najważniejsze.

Zapraszam was na bloga Clever Harted, gdzie możecie przeczytać o tym, jak zadbać o podstawy, o których wspomniałem. O publiczności, celu i temacie. Link znajdziecie w opisie odcinka.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.