Tematem dzisiejszego odcinka będą podcasty, a konkretnie, jak stworzyć podcast, który będzie się wyróżniał? Większość podcastów, które powstają, to tak zwane gadające głowy. Mamy tam ludzi, którzy po prostu ze sobą rozmawiają. I nie ma w tym nic złego, gdyby nie to, że ciężko się na tym polu wyróżnić. No bo, co można nowego zrobić w formie wywiadu? Są oczywiście na to sposoby, ale są one dosyć trudne.
Zastanówmy się natomiast, co zrobić, żeby podcast mógł się wyróżnić?
Przede wszystkim trzeba zadbać o podstawy. To jest coś, co niestety rzadko się dzieje, bo bardzo często ludzie tworząc podcasty po prostu zaczynają nagrywać i to nie jest dobra ścieżka. Trzeba na początek zastanowić się, kto jest publicznością, jaki chcemy osiągnąć cel i jaki temat powinniśmy rozwijać w ramach naszego podcastu. Tutaj w szczegóły nie będę wchodził, polecam artykuł na stronie Cleverhearted. Będzie podlinkowany w opisie. Na temat tworzenia podcastów.
Ale wejdę trochę głębiej w kwestię tematu, dlatego, że bardzo dużo podcasterów i bardzo dużo firm, które tworzą podcasty w ramach swojego marketingu wybiera tematy bardzo ogólne. No ale takich jest więcej. I oczywiście publiczność jest potencjalnie większa, ale to tematy niszowe dają szansę na to, żeby zyskać wierniejszych słuchaczy. Dlatego, że tych podcastów jest mniej, dlatego, że ciężej znaleźć informacje o jakichś bardziej niszowych tematach, a jeżeli już ktoś naprawdę głęboko w to wchodzi, to znaczy, że jest ekspertem, więc dodatkowo zyskuje. Więc polecam wchodzić w niszę. My zrobiliśmy podcast Marketing Opowieści, który jest o storytellingu w marketingu. Nie jest o całym marketingu. Jest tylko o pewnym wycinku. Do tematu można w ogóle podejść też odrobinę inaczej niż w standardowy sposób, no bo pomyślmy, nawet, jeżeli mamy wywiad, to najczęściej jest tam jakaś historia gościa, czy jest gość, który opowiada o swojej specjalizacji. A może lepiej zrobić coś innego? Może na przykład lepiej z gościem zrobić coś kreatywnego? My w ramach marketingu opowieści dawaliśmy na koniec każdemu gościowi bardzo krótkie zadania, ale można to oczywiście rozciągnąć na więcej niż tylko taki malutki segmencik. I w ramach tego zadania gość musiał wymyślić kreatywną kampanię marketingową dla jakiejś marki. Taki ogólny pomysł. Tam nie wchodziliśmy za bardzo w szczegóły. Ale przecież można. Można z gościem przerobić całą kampanię marketingową. Jak ją przygotować, od zera. I oczywiście to wymaga trochę więcej przygotowania i po jednej i po drugiej stronie, jest to trudniejsze do nagrania, ale ma też swoje benefity. Albo można z gościem omówić jakieś branżowe newsy czy nowe technologie. Ale nie rozmawiać tylko o ekspertyzie, o historii, dlaczego ten ekspert zaczął swoją przygodę w ogóle z danym tematem. Lepiej pójść w inne rejony, które nie są tak bardzo zagospodarowane.
Można też, żeby wyróżnić się wśród innych podcastów wybrać ciekawszy format. Wywiady są łatwe w realizacji, ale to inne formy są dużo ciekawsze. Na przykład audio serial dokumentalny. Tudzież, jak ja to lubię mówić, formuła narracyjna podcastu, czyli taka, w której możemy posklejać dużo różnych głosów, więcej osób w jednym odcinku i powycinać najlepsze ich wypowiedzi, które połączymy pewną narracją. Albo można zrobić audio serial fabularny. I takich z pewnością można posłuchać dużo, na przykład w serwisach typu Empik Go, ale czemu marka miałaby nie stworzyć audioserialu fabularnego i udostępnić go powszechnie, za darmo? Za granicą takie rzeczy się dzieją. BWM, GE, to niektóre z marek, które rzeczywiście to zrobiły. Można też zrobić teleturniej albo cokolwiek innego. Naprawdę. Wystarczy popuścić wodze fantazji. W audio dużo rzeczy można ograć. Jest niesamowite jak ciekawe rzeczy można stworzyć biorąc pod uwagę, że nie trzeba dbać o warstwę wizualną.
Jeżeli szukacie podcastów, które się wyróżniają, które robią coś innego niż tylko standardowe rozmowy, to posłuchajcie na przykład Hackable od Marka Fee. To jest podcast o cyberbezpieczeństwie, gdzie w każdym odcinku prowadzący daje się shakować i to na różne sposoby, przez różne smart urządzenia. Na przykład w jednym odcinku nawet jego ekspres do kawy jest hakowany. Bardzo, bardzo ciekawy podcast. Możecie też posłuchać na przykład Let’s Make a Sci-Fi, albo Let’s Make a Rom-Com. To jest obecny sezon, który trwa, w którym grupa komików podejmuje się napisania scenariusza serialu, no właśnie, science fiction albo komedii romantycznej. My też stworzyliśmy pewną formułę, która jest niestandardowa, bo w ramach tego podcastu marketing opowieści mieliśmy taki segment odcinków, który nazwaliśmy laboratorium narracji. To były niezależne odcinki, ale w ramach tego podcastu. I tam bawiliśmy się trochę formą. Ja na przykład zrobiłem podcast Herkulesa. Gdyby Herkules nagrywał podcast, to jak ten podcast by brzmiał? Nawet pobawiłem się trochę i udaję Herkulesa w tym odcinku.
Posłuchajcie, zainspirujecie się i twórzcie podcasty, które się wyróżniają, dlatego, że to jest jeden ze sposobów na to, żeby się wybić i żeby wasze podcasty zyskiwały wierniejsze, nawet nie większe, ale wierniejsze grono słuchaczy. A to jest, moim zdaniem, najważniejsze.
Zapraszam was na bloga Clever Harted, gdzie możecie przeczytać o tym, jak zadbać o podstawy, o których wspomniałem. O publiczności, celu i temacie. Link znajdziecie w opisie odcinka.
0 komentarzy