Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E33

Jak wykorzystać archetypy marki? (Doris Maklewska)

(włącz odtwarzanie odcinka, a u dołu strony pojawi się player, dzięki któremu odcinek będzie leciał nawet, kiedy przejdziesz na inną stronę)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Dowiedz się, jak wykorzystać archetypy marki w strategii brandingowej. Zbuduj tożsamość, która wyróżni Cię na rynku i która będzie przemawiać do klientów na poziomie emocjonalnym.

Zapraszamy na: https://dorisinsocialmedia.com/archetypy-marki-osobistej-online/

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek

Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Doris Maklewska
Doris Maklewska
Trenerka LinkedIn,
DorisInSocialMedia

Trenerka, konsultantka i propagatorka budowania autentycznej marki osobistej, oraz marki pracodawcy za pomocą LinkedIn i Instagram. Pasjonatka żeglarstwa!

Współpracuje z klientami indywidualnymi i organizacjami. Tworzyła strategie komunikowania marki pracodawcy, projektowała strategie rekrutacji i szkolenia dla rekruterów klientów z obszaru EMEA z wykorzystania niestandardowych metod pozyskiwania kandydatów. 

Na szkoleniach stawia na indywidualne cechy uczestników, w pracy wykorzystuje wieloletnie doświadczenie improwizacyjne i narzędzia coachingu prowokatywnego. Jej pierwszy Talent Gallupa, to Woo. 🙂

Transkrypcja odcinka

Wyobraź sobie sytuację, w której chcesz kupić plecak. Jeśli chcesz kupić go w przystępnej cenie i nie najgorszej jakości, prawdopodobnie skierujesz swoje kroki do sklepu wielkopowierzchniowego, przybijesz piątkę ze sprzedawcą, zadasz kilka pytań jak dobremu kumplowi i kupisz super plecak. Jednak, gdy potrzebujesz specjalistycznej pomocy, wybierzesz pewnie mniejszy sklep. Tam niemal mgła unosi się nad kamienną podłogą. Tam sprzedawca nie ma jednokolorowego uniformu, ale sam wygląda, jakby właśnie wrócił z Bieszczad i Twój potencjalny plecak testował. Prawdziwy odkrywca, pomyślisz. A kiedy przywołujesz na myśl obraz prawnika, być może masz przed oczami obraz stereotypowego mężczyzny w drogim garniturze, koszuli ze spinkami, często przeplatającego wypowiedź zwrotami z łaciny. Dość duży dystans od razu wywołuje respekt, niczym władca na włościach. No właśnie! Towarzysz, odkrywca, władca. Już wspomniałam o 3 archetypach sklasyfikowanych przez socjolożki i autorki świetnej książki “The Hero and the Outlaw”. Te specjalistki z kolei oparły się na naukach Carla Junga, który badając sny swoich pacjentów, zauważył, jak bardzo posługują się oni symbolami. Obraz matki wiązany był niezmiennie z opiekuńczością i z zadbaniem o potomstwo, a obraz bohatera z silnym mężczyzną stojącym w pelerynie na szczycie skały, walczącym ze smokami. Na pewno wiesz, co mam na myśli. Temat tej symboliki i wzorców został usystematyzowany pod kątem brandingu i marketingu przez wspomniane specjalistki – Margaret Mark i Carol S. Pearson, wyróżniając 12 archetypów marki. Zdefiniowanie archetypu marki pozwala na wyraźniejszą, pełną osobowości komunikację. Nie kupujemy zazwyczaj ze względu na logo, ale na odczucia, jakie się z nim wiążą, wrażenia i odczucia, jakie zapewnia marka. Wiemy przecież, jakim głosem mówią wyskakujące z szafki M&M’sy. Artykuły dla dzieci czy napoje energetyczne, takie jak na przykład Red Bull doda Ci skrzydeł, to częsty archetyp błazna – lekkość, zabawa, lekkie kolory. Tym samym archetypem posługuje się Old Spice – siedzę na koniu, przełamując standardową komunikację świata perfum, w którym uwodzi się zapachem. Archetyp kochanki to ciepłe kolory, czerwienie, delikatna muzyka. Kochanka, tak? To w takim razie co w tym kontekście kobiety unoszącej się w muślinach robi Kinder Bueno? Batonik dla dzieci, jak sama nazwa wskazuje. Otóż okazało się, że kiedy producent zauważa, że Kinder Bueno nie jest przysmakiem dla dzieci, ale dla ich mam, wzmocniono komunikację, która będzie silniej przemawiać do dorosłych kobiet. Sama na Instagramie przedstawiam swoje treści w archetypie towarzysza – chodź, zróbmy coś razem, jestem taka jak Ty, poprawmy wspólnie Twoje CV. Na LinkedIn, platformie społecznościowej skierowanej do profesjonalistów, zdecydowanie częściej posługuję się archetypem mędrca – skonstruujmy skuteczne Curriculum Vitae. Kiedy komunikuję do prawników, zatytułuję tekst na bloga “LinkedIn – Modus Operandi“. Mówię językiem swojej grupy docelowej. Archetypy są kontekstowe. Typowa, archetypowa władczyni na stanowisku menedżerskim w domu może przyjmować archetyp opiekunki. Taki, jakim posługują się często marki produktów dla dzieci lub ta sama menedżerka współpracująca na przykład blisko ze swoim pracownikiem albo trenerka LinkedIna motywująca do pracy 1:1. Archetyp bohatera, upraszczając, to na przykład marki motywujące jak Nike, Just Do It. Zostań bohaterem w swoim domu. Znasz tę symbolikę silnej postaci strażaka? Kojarzysz, jak trenerzy personalni mówią: “Dasz radę, jesteś silna, nie poddawaj się!”? Ile razy wspomniano, iż Ewa Chodakowska wspomniała o naszej motywacji? Jeśli Twoja marka osobista opiera się na archetypie twórcy, łatwo Ci pewnie będzie mówić o dostosowaniu usług do potrzeb klienta, dopasowaniu produktu do wymagań kupującego. Przyciągniesz do siebie osoby szukające kreatywnych, unikatowych rozwiązań. Potrzebujesz zrekrutować grafika do swojej firmy? Może właśnie taki język ogłoszenia czy postów uderzy w jego zainteresowania? W marce osobistej archetypy mogą nadawać komunikacji gęstości i wyrazistości. Pewna coachka wielokrotnie powtarza w swoim opisie na LinkedIn, że jest towarzyszką swoich klientek. Ekspert LinkedIn nieraz podkreśla buntowniczy charakter swojej marki osobistej, poruszając po prostu niepopularne tematy w postach i na blogu. Specjalista do spraw komunikacji, trener dynamik grupowych opowiada o skomplikowanych zagadnieniach i proponowanych na nierozwiązaniach, posługując się archetypem maga. Przyjrzyj się załączonej liście 12 archetypów i zdecyduj, który jest Ci najbliższy. Chcesz być widziany w sieci? Co stoi w zgodzie z Twoją osobowością i jest spójne z założeniami firmy? Eksponuj charakterystyczne dla archetypu marki cechy – język, kolor, grafiki. Wszystkie te elementy mogą nadać spójności Twojej marce osobistej na przestrzeni różnych mediów społecznościowych. Jeśli masz zespół, wskaż mu, w jakiej tendencji chcemy komunikować. Daj mu precyzyjne wytyczne. Na moim blogu znajdziesz tekst “Archetypy marki osobistej online”. Skorzystaj z niego lub skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz omówić temat indywidualnie. Pięknego dnia!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.