Marketingowe Tipy

Serial audio

S02E91

Jak wykorzystać dynamiczny content w podcastach? (Michał Kasprzyk)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Wyobraź sobie podcast, który niezależnie od czasu odtworzenia dostarcza aktualne ogłoszenia – brzmi niemożliwie? Wprowadź dynamiczny content! Nie tylko wyeliminujesz informacje o tym, że organizujesz webinar już tuż tuż, czyli… miesiąc temu, ale też dowiesz się, jak maksymalnie wykorzystać każdy odcinek.

Zapraszamy na: https://seryjnimarketerzy.pl/podcast/cliffhanger/

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://www.cleverhearted.com/ i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka podcastu: Zuza Binkiewicz
Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Michał Kasprzyk
Michał Kasprzyk
Producent Podcastów,
Cleverhearted Showrunners

Wierzy w moc storytellingu, szczególnie historii, które dają wartość odbiorcom.

Jako producent podcastów tworzył serie m.in. dla Capgemini, Empiku i Nokii. Jego agencja Cleverhearted Showrunners produkuje podcasty dla firm. Prowadzi podcast „Marketing Opowieści”, poświęcony storytellingowi w działaniach marketingowych. Jest członkiem The Podcast Academy, bierze udział w przyznawaniu nagród „Ambies”, czyli podcastowych Oscarów. Korzystał z mentoringu osób z NPR i BBC.

Swoją wiedzą dzieli się regularnie w różnych podcastach (np. Marketingowe Tipy) oraz na LinkedIn.

Przemawiał na największych polskich konferencjach: I Love Marketing, InfoShare, Internet Beta, TEDxKatowice.

Przez 5 lat organizował TEDxWroclaw, czyli lokalną wersję konferencji TED (o Pomysłach Wartych Rozpowszechniania). Ostatnia organizowana przez niego edycja miała epicką formę musicalu. Uczył się przemawiania między innymi od Chrisa Andersona (dyrektora TED) oraz Hansa Roslinga (weterana TED-owych przemówień).

Transkrypcja odcinka

Michał Kasprzyk — producent podcastów w Cleverhearted Showrunners. Dzisiaj odpowiem na pytanie: „Jak wykorzystać dynamiczny content w podcastach?”.

Słuchasz podcastu i pada informacja o czymś super. Automatycznie masz reakcję z okrzykiem „chcę!”. Na przykład ulubiona ekspertka marketingowa zapowiedziała swój warsztat i możesz się już teraz zapisać, nawet dostajesz kod promocyjny do wykorzystania i w głowie myślisz: „no świetnie będę musiał wziąć udział. Chcę wziąć udział!”. Ekspertka mówi, że warsztat jest już tuż tuż, a konkretniej… miesiąc temu! No cóż, taka cena słuchania odcinków z opóźnieniem, pomyślisz. Ale co, jeżeli ten fragment po warsztacie by zniknął, jeżeli nie byłoby go, kiedy jest już nieaktualny? Co, jeśli wszystkie nieaktualne ogłoszenia z podcastów po prostu by znikały. Tu cały na biało wjeżdża DCI, czyli Dynamic Content Insertion. Co to jest ten dynamiczny content? No to jest właśnie sposób na to, żeby wstawić jakiś dodatkowy fragment z dźwięku do odcinka podcastu, ale tylko czasowo i, co w ogóle jest rewelacyjne, ten content można wstawiać jednocześnie do wszystkich odcinków. To oszczędza tyle czasu. I teraz fajnie, tylko co z tym wszystkim można zrobić? Powiedziałem już o tym ogłaszaniu warsztatów w przykładzie, ale to mogą być przeróżne rzeczy. To mogą być na przykład, klasyczny przypadek, reklamy sponsorów. Macie umowę ze sponsorem na miesiąc, no to przez miesiąc we wszystkich odcinkach są reklamy i wy na tym zyskujecie i ten sponsor na tym zyskuje. Można wstawiać reklamy organizacji społecznych, to bardziej daje jako taki przykład, że warto z tego skorzystać, nawet jeżeli nie macie komercyjnego partnera, to warto reklamować coś, co warto rozprzestrzeniać, prawda? Można reklamować też inne podcasty i tutaj na zasadzie takiej wymiany, że ktoś zareklamuje Wasz podcast, wy zareklamujecie podcast tej osoby. Można też oczywiście, i to jest chyba najlepszy sposób dla wszystkich marketerów, dla wszystkich osób, które tworzą podcast dla swojego biznesu, reklamować własne usługi i produkty. Tylko trzeba oczywiście pamiętać, że tutaj nie chodzi o to, żeby wstawić takiego dżingla radiowego i zaraz wiecie jak sobota to do Lidla i te sprawy; tylko żeby osoba prowadząca powiedziała co nieco o tym produkcie, usłudze w taki nieinwazyjny sposób. I jak najbardziej można to robić i co więcej, to wcale nie muszą być usługi czy produkty. To może być inny kawałek contentu, który mamy, to może być newsletter, więc to wcale nie musi być takie, wiecie, wprost sprzedażowe, wręcz nie powinno być. Lepiej właśnie zastanowić się, gdzie my na ścieżce klienta chcemy dotrzeć, gdzie chcemy przekierować tę osobę, która teraz słucha podcastu i w ten sposób przekierować ją właśnie taką dynamiczną reklamą. Bo idąc dalej możemy też w tym contencie dynamicznym umieszczać ogłoszenia wszelkiego rodzaju, więc jeżeli robimy webinar, proszę bardzo, robimy reklamę webinaru i super, i po webinarze tej reklamy już nie będzie, no bo po co, skoro webinar już minął. Chyba, że można się zapisać, żeby ściągnąć materiał z webinaru, no ale wtedy możemy zmienić tę reklamę i powiedzieć: „Hej, odbył się webinar i mamy tutaj zapis wideo, do którego masz dostęp w momencie, kiedy klikniesz tu i zapiszesz się, nie wiem, na newsletter.”. Proszę bardzo. Można też ogłaszać wszelkie promocje. Promocje zazwyczaj są czasowe, więc jeżeli macie jakiś kod do wykorzystania przez najbliższy miesiąc, no to podajecie datę do kiedy on jest do wykorzystania, a w momencie, kiedy reklama się przedawnia, czyli ta promocja mija, no to po prostu ją usuwacie ze wszystkich odcinków jednocześnie. To jest w ogóle zarąbiste.

I teraz, gdzie te reklamy można umieszczać? Są takie trzy standardowe miejsca, które nie są wcale żadnym rocket science. Są tzw. pre-rolle, mid-rolle i post-rolle, czyli przed odcinkiem, w trakcie odcinka albo po odcinku. W ogóle mega odkrywczo. Nie wiem, Oscar dla osoby, która wymyśliła te pojęcia, no ale w jakimś stopniu się przydają. Oczywiście najlepiej jest używać pre-rolli i mid-rolli, dlatego że jak odcinek się kończy, to ludzie już często wyłączają nawet przed tymi w cudzysłowie napisami końcowymi, więc tam słuchalność będzie niższa. Oczywiście można umieścić post-rolla przed tym outro, można też pre-rolla umieścić po intro. To nie powinien być pierwszy komunikat, który ktoś dostaje, lepiej jak jest jakiś fragmencik, jakiś cold open. Zachęcenie do posłuchania odcinka. Potem jest na przykład ten pre-roll, potem jest intro podcastu i później lecimy już z właściwą treścią. I gdzieś tam w połowie, gdzie robi się ciekawie, gdzie no już mamy wyjawić jakąś fajną informację albo przejść do ciekawego fragmentu rozmowy z gościem, wstawiamy kolejny mid-roll.

Ale teraz jak mieć dostęp do tego dynamicznie wstawianego contentu? Otóż trzeba mieć odpowiedni serwer podcastowy, więc w tej chwili ja polecam albo Red Circle albo Transistor FM. Można też skorzystać z Podigy albo z Precare’a, tylko trzeba pamiętać, że to jest funkcja płatna i teraz w Red Circle i Transistorze ona jest płatna na takim sensownym poziomie. Miesięczny abonament. W Podigy płatność jest za impresję, więc jeżeli dana reklama zostanie odsłuchana tysiąc razy to my za ten tysiąc zapłacimy, jeżeli 10 tysięcy no to zapłacimy za 10 tysięcy. W Spreakerze też jest abonament, ale ta funkcja jest dostępna w ogóle dopiero w najwyższym progu, więc musimy płacić jakieś bajońskie sumy, żeby skorzystać z tej funkcji, także Red Circle albo Transistor. W tej chwili przeniesienie serwera podcastowego jest dosyć bezproblemowe, tylko trzeba pamiętać, że wszystkie statystyki, o ile sobie ich nie zapiszemy, przepadają i trzeba zrobić to w ogóle z jakąś tam zakładką, żeby mieć pewność, że wszystko się przeniesie. No i to tyle.

Dynamicznie wstawiany content jest super alternatywą dla reklam takich, które są na stałe w odcinku, bo one się często przedawniają, a dynamiczny content możemy wykorzystać na różne sposoby i on zawsze może być aktualny, możemy go wstawiać, usuwać we wszystkich odcinkach jednocześnie. Mega sprawa, polecam.

A na koniec polecam ci nasz newsletter, który się nazywa Cliffhanger i jest o marketingu. Piszemy tam o koncepcjach podcastów, piszemy tam o badaniach marketingowych, nasze polecajki podcastowe, dajemy inspiracje od różnych mądrych głów. Zachęcam, da się zapisać na naszej stronie seryjnimarketerzy.pl, a link znajdziesz w opisie odcinka. Dzięki i do usłyszenia.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.