Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E17

Jak zrealizować kampanię w wirtualnych światach? (Wojciech Grzegorzyca)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Zastanawiasz się jak wykorzystać potencjał drzemiący w wirtualnych światach? Posłuchaj jak w 5 krokach przeprowadzić kampanię z sukcesem.

Zapraszamy na: http://gameset.co/handbook

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek

Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Wojciech Grzegorzyca
Wojciech Grzegorzyca
Senior Communications Manager,
Rokmates

Ekspert w obszarze komunikacji w gamingu, esporcie i influencer marketingu. Ma kilkanaście lat doświadczenia w tworzeniu treści tekstowych i 5 lat w działaniach public relations. Obecnie odpowiada za komunikację agencji Rokmates – od strategii, przez planowanie, po realizację. Prelegent konferencji branżowych oraz autor artykułów dla czasopism i portali branżowych. Współautor Raportu Strategicznego IAB Polska w 2022, 2023 i 2024 roku. Pracował nad komunikacją różnych aktywacji w gamingu (w tym tych z udziałem influencerów, m.in. dla marek Huawei i Philips OneBlade czy Grupy Erbud) oraz zgłoszeniami do konkursów branżowych, w tym kampanii „Walka o Koszyki” dla Grupy Erbud, która zdobyła 8 nagród (m.in. Złoto w MIXX Awards Europe czy Złoto w Effie Poland 2022).

Transkrypcja odcinka

Dzisiaj chciałbym opowiedzieć Ci o tym, jak w pięciu krokach zrealizować efektywną kampanię w wirtualnych światach. Jeżeli słuchasz już tego podcastu, to prawdopodobnie kojarzysz już termin metaverse. Od ponad roku jest on odmieniany przez wszystkie przypadki nie tylko w branży marketingowej. W ramach szerokiej definicji można przyjąć, że jest to po prostu wirtualny świat, do którego użytkownicy wchodzą poprzez cyfrowe awatary, żeby wspólnie spędzać czas, rozmawiać, grać, doświadczać, ale też pracować czy też na przykład kupować produkty. Mimo, że koncepcja zaawansowanego metaverse wpisywana przez niektórych ekspertów wciąż jest pieśnią przyszłości, to obecnie nie brakuje wirtualnych światów z dużym potencjałem. Mowa między innymi o niektórych grach online, które dla części użytkowników są dziś platformami społecznościowymi niż takimi typowymi grami. Jednocześnie dają im coraz większe możliwości kreowania wirtualnej rzeczywistości. Przykładami mogą być tu Roblox, Minecraft czy Fortnight, które mają łącznie kilkaset milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.

Jak w takim razie wykorzystać wynikający z tego potencjał? W pierwszej kolejności określ konkretny cel. W wirtualnych światach można zrealizować tak naprawdę kilka różnych celów marki. Może być to na przykład zbudowanie świadomości, odświeżenie jej wizerunku czy wsparcie sprzedaży. Do tego dochodzą oczywiście cele poboczne takie jak na przykład wyróżnienie się na tle konkurencji, zaprezentowanie produktu lub usługi w formie atrakcyjnej wizualnie i tak dalej. Warto natomiast skupić się na jednym głównym celu, a ewentualnie dodatkowe traktować jako uzupełnienie strategii.

Następnie należy skupić się na wartości dodanej do użytkownika. Żeby w ogóle zainteresować konsumentów działaniami marki w wirtualnym świecie, musi kryć się za nimi konkretna wartość dla nich. Zaprojektowanie modelu produktu w wersji 3D czy wirtualny spacer to definitywnie za mało. Musi być to rozwiązanie angażujące użytkowników danego świata na przykład jakaś dodatkowa korzyść. Sugeruje, żeby na wczesnym etapie zadać sobie po prostu pytanie, co konkretnie użytkownik będzie z tego miał. Żeby nieco ułatwić sobie zadanie warto pomyśleć o działaniach w wirtualnych światach na przykład jak o organizacji specjalnego wydarzenia w centrum handlowym.

Kolejnym istotnym krokiem jest wybór adekwatnego świata. Obecnie istnieje co najmniej kilka wirtualnych popularnych światów, które różnią się od siebie między innymi pod względem stylistyki, średniego wieku użytkowników i tak dalej. Selekcjonując je należy wziąć pod uwagę między innymi charakter marki, cel kampanii i wybrany typ działań czy grupę docelową. No i tutaj kilka przykładów. W Robloxie można stworzyć strefę edukacyjną dla przyszłych klientów marki. W grze Fortnight można zrealizować kreatywny challange, a na platformie Decentraland można zorganizować wyjątkowe wydarzenie dedykowane starszym użytkownikom.

Krok czwarty to dodatkowa promocja. Ten krok najlepiej podzielić na dwa etapy. Najpierw należy przyciągnąć użytkowników do wirtualnego świata. Jednym z kilku rozwiązań jest na przykład wykorzystanie do tego celu influencerów. Mogą oni poinformować swoich fanów o działaniu marki albo wspólnie z nimi wziąć udział w różnych aktywnościach. Następnie na podstawie tego można stworzyć różnego rodzaju kontent, który będzie generował zasięgi w grupie docelowej za pośrednictwem kanału marki oraz twórców.

Na końcu pozostaje Ci tylko lub aż zrealizować kampanię. Równolegle do wdrożenia tej konkretnej strategii warto regularnie monitorować odbiór działań ze strony użytkowników. I tutaj możesz zaprosić na przykład do testów nieliczną grupę osób, która w zamian za podzieleniem się szczegółowymi opiniami otrzyma jakiś prezent, a Ty dzięki temu będziesz mógł ulepszyć swoje działania. Przede wszystkim warto jednak śledzić konstruktywną krytykę i na bazie feedbacku odpowiednio modyfikować swoje założenia oraz aktywności. Nie należy też bać się testowania różnych rozwiązań, bo ten segment rozrywki cechuje się dużą dynamiką. Oczywiście to tylko pigułka wiedzy na temat tego, jak możesz realizować kampanię w wirtualnych światach.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej na temat ich marketingowego potencjału, to zachęcam Cię do pobrania naszego bezpłatnego podręcznika Metaverse marketingu. Zebraliśmy tam ekspercką wiedzę, dzięki której dwie współtworzone przez nas kampanie zdobyły łącznie 43 nagrody branżowe w tym między innymi Złote EFI za efektywność. Znajdziesz tam też komentarze zewnętrznych ekspertów, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, czym obecnie jest Metaverse i jak może wyglądać przyszłość wirtualnych światów. Link do pobrania naszej publikacji znajdziesz w opisie tego podcastu lub możesz po prostu wpisać gameset.co/handbook. Tymczasem dziękuję Ci za poświęcony czas i mam nadzieję, że do usłyszenia.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.