Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E18

Na czym polega schemat podróży bohatera w opowieściach marki? (Agnieszka Zagrobelna)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Istnieją techniki storytellingowe, które ułatwią Ci opowiadanie historii. Wykorzystaj je w marketingu swojej marki.

Zapraszamy na: https://www.facebook.com/CRASHmondays

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek

Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Agnieszka Zagrobelna
Agnieszka Zagrobelna
Ekspertka ds. brandingu i (neuro)marketingu,
CRASH Mondays

Marketerka, która fascynuje się neuromarketingiem i brandingiem. Założycielka wrocławskiej edycji CRASH Mondays – eventu, na którym zderzamy marketingową teorię z doświadczeniem praktyków. Wcześniej twórczyni studiów podyplomowych Marketing Kultury na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW, gdzie prowadziła autorskie zajęcia „Zarządzanie projektami marketingowymi”. Certyfikowana project managerka: PRINCE2 Foundation, AgilePM Foundation. Lubi robić tak samo, tylko że inaczej.

Transkrypcja odcinka

Tematem odcinka jest monomit. Póki co może to brzmieć dla Ciebie dość egzotycznie, ale za chwilę wszystko powinno stać się jasne. Historie opowiadane są od tysięcy lat, jednak jak to się dzieje, że niektóre z nich przetrwały aż do dziś. Okazuje się, że wszystkie łączy jeden typ schematów nazywany monomitem. Jest to jeden z najbardziej popularnych szkieletów opowiadań, który znamy bardzo dobrze już od czasów dzieciństwa. Jako pierwszy ten schemat opisał Joseph Campbell, który przeanalizował bohaterów rozmaitych opowieści i na tej podstawie napisał książkę “Bohater o tysiącu twarzy”. W tej książce omawia on cykl podróży bohatera i tym właśnie jest monomit. Według schematu w opowieści mamy przedstawione dwa światy. Jest to pierwszy świat, świat zwykłego bohatera oraz drugi świat nieznany, dziwny, w którym bohater będzie przeżywał nie tylko swoje przygody, ale także i przemianę. Historia zaczyna się zazwyczaj w tym pierwszym świecie. W pewnym momencie pojawia się wezwanie do przygody. Jest to chwila, w której bohater dostaje zaproszenie do drugiego świata. Kluczowym wydarzeniem jest przejście z jednej rzeczywistości do drugiej. W literaturze takim momentem może być chwila, w której Harry Potter dostał list z zaproszeniem do Hogwartu. W filmie motyw przejścia do drugiego świata ukazany jest na przykład w Matrixie poprzez wybór czerwonej tabletki przez Neo. I to był pierwszy świat. W drugim świecie za sprawą różnych przygód bohater przechodzi swoją metamorfozę. Następnie wraca do pierwszego świata, który pozostał niezmienny, ale nasza postać jest już kimś innym. Może wtedy nastąpić albo zwycięstwo bohatera, jak to było w przypadku Igrzysk Śmierci, kiedy to Katniss Everdeen wygrywa Igrzyska Śmierci albo upadek bohatera i tu przykładem jest detektyw Meals z filmu Siedem. Monomit jest schematem, który można wykorzystywać nie tylko w pracy nad książką lub scenariuszem filmu. Świetnie sprawdzi się także w marketingu. Allegro, IKEA, Apple to są marki, które po mistrzowsku wykorzystują opowiadanie historii do kreowania swojego wizerunku i przykładem wykorzystania właśnie monomitu w kampanii reklamowej jest spot wspomnianego przed chwilą Allegro. Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że widziałeś lub widziałaś tą reklamę przy okazji Świąt Bożego Narodzenia, bo mowa jest o English for beginners, czyli czego szukasz na święta. Głównym bohaterem tej reklamy jest starszy pan, który rozpoczyna naukę języka angielskiego. To jest jego pierwszy świat. Nie zna on języka angielskiego. Widzimy, że otrzymał zamówiony na Allegro zestaw do nauki i to jest wezwanie do jego przygody. Na o po co to wszystko? I tu jest pokazany drugi świat, aby mógł się porozumieć ze swoim anglojęzycznym wnukiem, do którego leci na święta. Ten schemat znajdziesz bez problemu w swoich ulubionych historiach. Jeśli opanujesz go i będziesz stosować w treściach, które tworzysz, przeprowadzisz swoich odbiorców przez spójną i dobrze skonstruowaną opowieść.

Jeszcze na koniec chciałabym Cię zaprosić do śledzenia profilu Crash Mondays na Facebooku oraz do uczestnictwa w naszych wydarzeniach. Link znajdziesz w opisie do tego odcinka.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.