Marketingowe Tipy

Serial audio

S0281

Od czego zacząć budowę marki sklepu? (Adam Jędrychowski)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

Twój sklep internetowy jest “unikalny”, prawda? Co jeśli tak nie jest? Upewnij się, jak znaleźć się w tym zaszczytnym gronie.

Zapraszamy na: https://satisfly.co/pl

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://www.cleverhearted.com/ i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka podcastu: Zuza Binkiewicz
Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Zainspiruj się

Ten odcinek prowadzi:

Adam Jędrychowski
Adam Jędrychowski
Head of Marketing,
Satisfly

Head of Marketing w Satisfly. Od lat związany z komunikacją w obszarze nowych technologii i mediów. Doświadczenie zdobywał w startupie od VR, by później odpowiadać za media społecznościowe w Trans.eu i pomagać klientom układać strategie marketingowe w agencji DWG Design. Specjalizuje się w tworzeniu od zera komunikacji marek i w marketingu B2B.

Transkrypcja odcinka

Adam Jędrychowski – Head of Marketing w Satisfly. Cześć. W tym odcinku odpowiem na pytanie: „Od czego zacząć budowę marki sklepu internetowego?”.

Na temat samej marki i sklepu, i ogólnie marki w marketingu, było już troszkę powiedziane w podcaście, także polecam posłuchać, na przykład na temat archetypów, a ja dzisiaj się skupię stricte na sklepach internetowych i na takim samym samiuśkim początku.

Zazwyczaj jest tak, że jak pojawia się firma zainteresowana wdrożeniem sklepu albo odnowieniem swojego sklepu, nie ma przepracowanych tych fundamentów w postaci marki, archetypu, wyróżnika, tonu głosu itd. I to jest coś, do czego zawsze warto się cofnąć, jeśli mamy do wprowadzenia jakiś większy projekt, czyli np. odświeżenie sklepu czy wdrożenie go od zera. No ale od czego zacząć? No nie od misji, nie od wizji, nie od jakichś gładkich słówek typu „jesteśmy profesjonalistami z wielką pasją do [tutaj wstaw biznes]”, tylko od znalezienia wyróżnika. I tutaj wyróżnik rozumiem jako USP, tak można powiedzieć, że zamiennie można to stosować. To jest coś, czego konkurencja nie ma i co jest trudne przez konkurencję do skopiowania. To jest taka bardzo szeroka definicja, oczywiście bardzo trudno jest coś takiego znaleźć, ale warto naprawdę się temu przyjrzeć. I ten wyróżnik będzie definiować totalnie wszystko, co potem zostanie postanowione czy opisane w strategii marki, co potem się przełoży na działania operacyjne w postaci strategii marketingowej – znalezienie czegoś takiego, co nas wyróżnia. Może to być np. najdłuższy serwis produktów ze wszystkich konkurencyjnych sklepów, może to być darmowy zwrot i dostawa na wszystko i zawsze, i wszędzie i o każdym czasie. Coś, co totalnie nas z tego tłumu wyróżni i na czym zbudujemy całą swoją komunikację, bo może się ona opierać na tym, że – tutaj daję przykład – że jeśli naszym wyróżnikiem jest bezpieczeństwo zakupu, czyli właśnie to, że możemy go zawsze oddać, zawsze naprawimy go za darmo, masz 100% zwrot pieniędzy i w ogóle nie musisz się o nic martwić, no to to bezpieczeństwo przekłada się potem na wszelkiego rodzaju komunikaty, na część wizualną pokazującą właśnie ochronę kupującego, jakiś taki święty spokój, który mu dajemy. Także jak widzisz, to jest pierwszy krok do zrobienia przy budowie marki i od tego zawsze powinno się zacząć. I przestrzegam przed szukaniem takich, można powiedzieć, egocentrycznych wyróżników, bo no, przykro mi, ale wyróżnikiem nie jest, że twój sklep, czy twoja firma istnieje od 30 lat, a reszta istnieje od 20 lat, albo że masz wspaniałe sukcesy, albo że twoi ludzie są najlepsi. To nie jest wyróżnik i trzeba szukać czegoś oryginalnego, czegoś co nie zostanie skopiowane w dwie sekundy przez twoją konkurencję, albo po prostu napisane na kolanie i uznawane za prawdę. No bo właśnie, cofnijmy się do tego. Słowa muszą mieć jakiś ładunek, to znaczy – co druga firma teraz pisze, że jest liderem branży albo jest wiodąca albo robi coś profesjonalnie z pasją i w ogóle ma najlepszych ludzi. Każdy może sobie tak to napisać, ale pytanie, czy za tym idzie jakiś konkret. Więc ten konkret musi być też wyrażony w tym wyróżniku. Jeśli mówisz, że masz profesjonalnych ludzi, no to pytanie, co to znaczy? Czy oni mają jakieś certyfikaty? Czy oni są jedyni na rynku przeszkoleni przez kogoś tam? Albo jedyni na rynku są autoryzowani przez producenta? Musi iść za tym jakiś konkret. Tak samo, jeśli mówimy o jakości. Możemy napisać, że mamy najwyższej jakości materiały, ale co to dokładnie znaczy? Czyli czy one są jakoś wzmacniane, czy one są produkowane w jakichś warunkach, czy masz jakąś unikatową technologię? Musi to być poparte konkretem i ten konkret później w komunikacji marketingowej przekłada się po prostu na obrazy, na to co pokazujemy, na to w jaki sposób ten produkt pokazujemy, w jaki sposób w ogóle nasz sklep jest postrzegany na rynku. Także zacznij od konkretów, przełóż je na dobry wyróżnik, sprawdź czy konkurencja już tam nie jest, bo jeśli jest, to może być to duży problem. No i postaraj się sformułować to w taki sposób, żeby mieściło się w jednym, może dwóch zdaniach. Także to jest dobry początek i od tego zawsze trzeba wyjść.

Na koniec chciałbym Cię zaprosić do obserwowania naszej strony w Satisfly. Jesteśmy agencją wdrażającą sklepy internetowe, przede wszystkim na Magento, ale także w innych technologiach. Bardzo zachęcam do zajrzenia do nas i jeśli szukasz wykonawcy sklepu, to jesteśmy bardzo dobrym wyborem. Dziękuję.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.