Marketingowe Tipy

Serial audio

S01E06

Jak zaplanować strategię content marketingową w 6 krokach? (Kasia Sowicka)

(włącz odtwarzanie odcinka, a u dołu strony pojawi się player, dzięki któremu odcinek będzie leciał nawet, kiedy przejdziesz na inną stronę)

Słuchaj na naszej stronie lub w ulubionej aplikacji

Opis odcinka

6 kroków do stworzenia skutecznego content planu, dzięki któremu osiągniesz cel i rozwiniesz swój biznes.

Zapraszamy na: https://www.linkedin.com/in/katarzynasowicka/

Wyślij wiadomość prywatną do Kasi, żeby otrzymać dwa szablony: analiza konkurencji i kalendarz publikacji.

***

“Marketingowe Tipy” są podcastem marki Cleverhearted Showrunners, która wspiera firmy w produkcji podcastów i działaniach storytellingowych. Jeśli zastanawiasz się nad podcastem dla swojej marki, wejdź na https://cleverhearted.com i zamów bezpłatną konsultację.

Showrunnerka 1. sezonu podcastu: Simona Zelek Produkcja: Cleverhearted Showrunners

Ten odcinek prowadzi:

Katarzyna Sowicka
Katarzyna Sowicka

Edytor z wykształcenia, marketer z zamiłowania i wyboru. Od kilkunastu lat zajmuje się content marketingiem i pomaga w opracowaniu i wdrożeniu strategii treści, które przyciągają klientów, zwiększają sprzedaż i przyspieszają rozwój firm lub marek. Na co dzień współpracuje z firmami i markami osobistymi, których celami są także zbudowanie świadomości produktu/usługi lub rozwój kompetencji zespołu w zakresie content marketingu.
Entuzjastka metodyki challenger brands, optymalizacji i biznesowego wykorzystania marketingu. Autorka pierwszego w Polsce raportu w Forbes „Challenger brands, którzy zmieniają świat”.
Wiceprezes Stowarzyszenia Content Marketing Polska, w ramach którego współorganizuje konferencje Power of Content Marketing, konkursy branżowe oraz koordynuje organizowane przez ICMF badania kondycji content marketingu w Polsce.
Wykładowca na kierunku Marketing Internetowy w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz na kierunku Content Marketing SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny we Wrocławiu. Szczególną uwagą darzy również marketing wartości, etykę w biznesie oraz wykorzystanie AI w content marketingu. Współpracowała z takimi markami jak: ING Bank Śląski, BNP Paribas, Euro RTV AGD, Castorama, Hebe, Śnieżka.

Transkrypcja odcinka

Tematem odcinka jest prosta w przygotowaniu, strategia content marketingowa. Niezależnie, czy pracujesz w dziale marketingu, czy myślisz o własnej marce osobistej, tych 6 kroków, zawsze działa. W efekcie, otrzymujesz skuteczny content plan, dzięki któremu osiągasz cel i budujesz swój biznes. A przy tym, nie zajmuje to kilku miesięcy i nie kosztuje miliona monet.

Na początek, definicja. Posłuchaj uważnie, bo jest ona precyzyjną wskazówką, co tak naprawdę jest ważne i na czym się warto skupiać, w content marketingu. Otóż, content marketing to strategiczna technika marketingowa, polegająca na tworzeniu oraz rozpowszechnianiu wartościowej, trafnej i spójnej treści, przyciągającej i zdobywającej jasno zdefiniowane audytorium, w celu wywołania opłacalnych działań podejmowanych przez odbiorców. Jak widzisz, content marketing to naprawdę mocno biznesowo zorientowana technika marketingowa. Co więcej, opłacalnych działań, nie zawsze musi oznaczać więcej zarobionych pieniędzy, choć cele typowo sprzedażowe, nie są jakimś wyjątkiem.

Przykładem celu nie zorientowanego bezpośrednio na przychód jest projekt, Kuchnia Lidla, odpalony 10 lat temu. Jak brzmi cel tego projektu? Jest nim, budowanie wizerunku Lidla, poprzez edukację, oraz inspirację odbiorców. Całkiem możliwe, że jesteś beneficjentem tej strategii, bo kupujesz w Lidlu i korzystasz z przepisów. W ramach tej strategii powstało kilka książek kucharskich, a niektóre były tak popularne, że handlowano nimi na Allegro. Liczba subskrypcji newslettera, to blisko 100 000. Dwa lata temu ruszył kanał na You Tube, który ma obecnie ponad pół miliona subskrypcji. Takich sukcesów content marketing ma na swoim koncie naprawdę wiele.

No dobrze, przejdźmy do 6 kroków, dzięki którym zbudujesz swoją strategię content marketingową. Po pierwsze, zdefiniuj cel. Ale zrób to sprytnie, czyli najlepiej w modelu smart. Dzięki temu od razu będzie on konkretny, mierzalny, osiągalny, realny, a także określony w czasie. Jak brzmi tak sformułowany cel? Ano, na przykład tak, w ciągu roku chcę o 100% zwiększyć świadomość swojej marki, za pomocą działań edukacyjnych, oraz inspiracyjnych. W tym celu stworzę stronę z przepisami, na której będę publikować X przepisów miesięcznie. Dodatkowo, w celu rozpowszechniania swojego contentu, uruchomię profile na Instagramie, oraz Tik Toku, gdzie będę publikować łącznie Y postów miesięcznie. Z celem ściśle związane są wskaźniki, które świadczą o tym, że cel jest, albo nie jest realizowany. KPI-e, bo o nich mowa, muszą jednoznacznie to pokazywać. Trzymając się naszego przykładu, takim KPI może być liczba obserwujących, a jeszcze lepiej, liczba subskrybentów.
Drugi krok, to analiza konkurencji. Jak to zrobić? Po pierwsze, określ na jakim rynku działasz i jak się pozycjonujesz? Po drugie, zrób listę konkurentów, czyli marek, które działają na tym samym rynku, lub zaspokajają te same potrzeby. Po trzecie, ustal kryteria analizy właściwe dla Twoje branży. Obszary, których na pewno nie możesz pominąć, to content, SEO oraz social media. Po czwarte, każdą markę z listy rozpatruj przez wszystkie kryteria. Po piąte, wyciągnij wnioski i określ brenchmark. Po szóste, powtarzaj cyklicznie, np. co pół roku. Uzyskane w ten sposób dane możesz zebrać w Excelu, lub skorzystać z pomocy narzędzi, np. takich jak Senuto.

Trzeci krok, to analiza własnych miejsc komunikacji. To najlepszy moment na taki chceck, bo po zbadaniu konkurencji jasno widzisz, w czym Twoja marka jest lepsza, co doceniasz u konkurencji, a także, jakich błędów nie wolno Ci popełnić. W tym kroku postępuj analogicznie jak w poprzednim, czyli przeprowadź analizę 3 obszarów.

W 4 kroku czas poświęcić uwagę odbiorcom, czyli zbudować persony. Content marketing, to nie artykuł sponsorowany, który narcystycznie opisuje wspaniałość produktów, czy usług. W tej technice w centrum komunikacji są odbiorcy, ich potrzeby, problemy, obawy i mity. W zbudowaniu person wykorzystaj wiedzę, którą już masz, np. z Google Analytics’a. Jeśli zaczynasz od zera, to zrób badania ilościowe, a następnie jakościowe. Pomocne mogą być również, mapa empatii i story boardy. Co należy zbadać? Dwa obszary, demograficzny i psychograficzny. Znalezienie wspólnych cech, motywacji i problemów. Pozwoli Ci posegmentować odbiorców i skupić się na najważniejszych dla nich aspektach w Twoim contencie.

Krok piąty, to ustalenie budżetu i zasobu, jakim dysponujesz. Podobno pieniądz lubi ciszę, ale nie tym razem. Budżet, to kwota jaką możesz zainwestować w działania. Zasoby, to kompetencje oraz narzędzia, jakimi dysponujesz. To newralgiczne składowe Twojej strategii, bo od tej oceny zależy modyfikacja celu, gdy okazuje się, że jest zbyt ambitny wobec możliwości.

Krok szósty, to finalne zaplanowanie i ewaluacja działań w czasie, czyli zbudowanie kalendarza publikacji. Niezależnie od tego, z jakiego narzędzia skorzystasz, Twój plan powinien zawierać odpowiedzi na następujące pytania, co? Czyli jakie rodzaje contentu zastosujesz? Do kogo? Czyli jak chcesz dopasować rodzaje contentu do person? Dlaczego? Czyli na jakie potrzeby odpowiadasz? Kiedy? Czyli z jaką częstotliwością publikujesz? Jak? Czyli, którymi kanałami chcesz się komunikować? No i jak każdy plan, powinien być weryfikowany, najlepiej, co kwartał. Bo taki cykl naprawdę da Ci szczegółowy wgląd w opłacalność Twojej pracy.

Na koniec, mam dla Ciebie prezent, dwa excelowskie szablony. Pierwszy z nich, to analiza konkurencji. Drugi, to kalendarz publikacji. Jeśli chcesz je odebrać, to napisz do mnie na LinkedIn, chętnie Ci pomogę.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

PRODUCENT PODCASTU

Chcesz wykorzystać podcast w działaniach marketingowych?

Zajmujemy się całym procesem od koncepcji po publikację.